Begonnen als echte Gibson-man. Maar ja, hoe gaan die dingen? Sins een paar maanden is hij in het bezit van deze Fender Stratocaster 40h Anniversary uit 1994. En dat klinkt wel erg lekker. En speelt als boter.

Gretsch bouwt ook zogenaamde “lapsteel” gitaren. Van oorsprong gebruikt in de “Hawaii-muziek”, vandaar overgevlogen naar de Country met een afslag naar de Blues. Ronald Speelt hier nu ongeveer een jaar op. Bleek nuttig in de Lockdown van 20/21. De Gretsch is uitgerust met een redelijk humbucker-element. Deze wordt binnenkort vervangen door een TV-Jones.

Het tweede werkpaard is de Gibson Flying V De Luxe uit 2015. Een gitaar die in 1957 werd geboren. Net als Ronald, trouwens. Elementen zijn humbuckers die ook naar enkelspoels kunnen worden geschakeld. Oftewel: veel verschillende tonen zijn mogelijk. En hij weegt maar 2,9 kg.

Wellicht is de Gibson SG iets minder bekend dan de Les Paul, maar het is een gitaar die zeer bijzonder goed klinkt, erg lekker bespeelbaar is en een stuk minder zwaar is dan een Les Paul. In 2002 was de Supreme het topmodel van de SG-reeks. De Custom was enige jaren niet leverbaar. Waarom? Geen idee. Duidelijk was wel dat de Supreme modellen alleen in erg spannende kleuren werden geleerd. Dit exemplaar ▲ is uitgevoerd in Lavaburst.

Tot slot mag de Gibson Victory MVII niet ontbreken. Een eigenzinnig model uit 1981. Het was de eerste poging van Gibson om een “Superstrat” te bouwen. De poging mislukt volledig. Het leek niet op een Strat, het klonk niet als een Strat, maar het is stiekem wel een waanzinnig goede gitaar. Ooit had Ronald er 4. Waarom? Ach, waarom ook niet. Deze ▲ is uiteindelijk overgebleven. Die krijgt in de wintermaanden een andere finish, omdat de blauwe kleur niet origineel is en de lak begint los te laten.

Mesa Boogie bouwt al een flinke tijd versterkers. De meeste daarvan zijn gebaseerd op Fender Versterkers uit de jaren ’50. Het combo waar Ronald al ruim vier jaar op speelt is anders. Het is gebaseerd op de VOX AC-15 uit het begin van de jaren ’60. Het is een F30 die, anders dan zijn naam suggereert, “maar” 15 watt produceert. En dat is hard zat. Deze versie is een “custom” met het originele webbing front en een Celestion V30 Gold.

Dit is een Fender Medium Plectrum. Wel een tamelijk grote. Ronald is tijdlang bassist geweest en daarvoor waren deze plectrum perfect. Omdat het gerucht ging van ze uit productie zouden gaan heeft Ronald er meteen maar zo’n 900 van besteld. Ze doen het ook prima op de gitaar. en met zijn voorraad kan hij nog jaren vooruit.

Ronald heeft best lang bas gespeeld. Hij is gewend aan dikke snaren. Hij speelde eerst op een dikte van 010 (dat is de maat van de eerste en dunste snaar). Maar die waren te dun. Daarom is hij nu overgestapt op 011 – 054. De snaren zijn gemaakt van Nikkel, net als in de begintijd van de elektrische gitaar.

Op een aantal gitaren heeft hij snaren van het Duitse merk Optima. Dat zijn stalen snaren met een laagje goud. Dat voorkomt roest. En blijven ze langer helder. Deze snaren zitten op alle gitaren met vergulde Hardware als de Gibson SG Supreme uit 2002.

Ronald is erg enthousiast over JHS. Zoals zoveel gitaristen is Ronald op zoek naar het ultieme geluid. De analoge effecten van dit merk passen erg goed bij het geluid van Bluesville.

Technisch gezien is de Little Black Box ▲ geen effect. Het is een volumeknop die je kunt plaatsen in de effectloop van de versterker. Daarmee kan je dan het signaal van de voorversterker iets afzwakken richting eindbuizen. Resultaat is een lekkere crunchy sound op een lager volume. En daar wordt vrijwel iedereen blij van.

Deze pedalen zijn ieder voorzien van twee 12AX7 voorversterkerbuizen. Daardoor is het geluid erg “warm”, want natuurlijk perfect bij de blues past. De fabrikant is Electro Harmonix. Uiteraard zijn deze effecten geheel analoog. De Wiggler is een tremelo, De Black Singer een Compressor, De English Muffin’ is een overdrive die sterk lijkt op een Marshall versterker en de Tube EQ is een extra toonregeling.

Datzelfde Electro Harmonix heeft een aantal “klassieke” sounds in een sterk verkleinde versie uitgebracht. Het geluid is niet veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke sounds. De Clone is een Chorus die je hoort bij Nirvana, De Mistress is een flanger die direct aan Eddie van Halen doet denken en de Stone is de meest gebruikte phaser. Ook deze pedalen zijn volledig analoog.

Ook op digitaal gebied is Ronald actief. Heel voorzichtig. Dat nog wel. Hij heeft een Line 6 M13 gekocht om te kijken of hij vrienden kan worden met iets digitaals. Wellicht is het niet helemaal perfect, maar het scheelt een boel pedalen meesjouwen. Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen. Wellicht. En anders staat de M13 supersnel weer op marktplaats.

Nog meer digitaal speelgoed: de Xvive draadloze set ▲ Werkt op de 2,4 GHz-band en doet dat vlekkeloos. Veel muzikanten zeggen: voor dat geld heb ik drie goede snoeren. En ja, das wist waar. Maar het is ook erg lekker om niet steeds je benen te breken over datzelfde snoer.

Niet geschoten is altijd mis. Daarom staat hieronder een aantal gitaren die ‘het’ niet hadden en ‘het’ dus ook niet werden. Maar die zeker te weten prima instrumenten waren. En wellicht met een veel ruimer budget en idem opbergruimte waren gebleven.

Dit ▲ is een Gibson SG Baritone uit 2012. Zit er uit als elke andere SG. Tot je ze naast elkaar zet. Dan blijkt deze gitaar veel langer te zijn: 28″ in plaats van de gebruikelijke 24,75″. Dat komt omdat deze gitaar lager gestemd werd: van B tot B. Heerlijk diep en laag. Jammer alleen dat Bettine ook in die contreien aan het spelen is. De Baritone en bas zaten elkaar te veel in de weg. Jammer. Inmiddels heeft ze een nieuwe eigenaar.

De Les Paul Special Double Cut (DC) ▲ was een goedkope versie van de ‘gewone’ Les Paul. De body van de gitaar is helemaal vlak. Ook is de electronica simpel: één volume- en één toonregelaar plus een schakelaar voor de elementkeuze. Dat zijn twee P90’s die klinken als gitaren van begin jaren ’50. Ronald heeft deze gitaar gebruikt als speciale slide gitaar die in een open G gestemd staat. Later is hij overgegaan naar lapsteel waardoor deze gitaar boventallig werd.

© 2021 Bluesville. Laatste update: 2 oktober 2021

Wilt u terug naar de homepage? Klik dan hier.

1868total visits,1visits today