Begonnen als echte Gibson-man. Maar ja, hoe gaan die dingen? Sins een paar maanden is hij in het bezit van deze Fender Stratocaster 40h Anniversary uit 1994. En dat klinkt wel erg lekker. En speelt als boter.

Gretsch bouwt ook zogenaamde “lapsteel” gitaren. Van oorsprong gebruikt in de “Hawaii-muziek”, vandaar overgevlogen naar de Country met een afslag naar de Blues. Ronald Speelt hier nu ongeveer een jaar op. Bleek nuttig in de Lockdown van 20/21. De Gretsch is uitgerust met een redelijk humbucker-element. Deze wordt binnenkort vervangen door een TV-Jones.

Het tweede werkpaard is de Gibson Flying V De Luxe uit 2015. Een gitaar die in 1957 werd geboren. Net als Ronald, trouwens. Elementen zijn humbuckers die ook naar enkelspoels kunnen worden geschakeld. Oftewel: veel verschillende tonen zijn mogelijk. En hij weegt maar 2,9 kg.

Mesa Boogie bouwt al een flinke tijd versterkers. De meeste daarvan zijn gebaseerd op Fender Versterkers uit de jaren ’50. Het combo waar Ronald al ruim vier jaar op speelt is anders. Het is gebaseerd op de VOX AC-15 uit het begin van de jaren ’60. Het is een F30 die, anders dan zijn naam suggereert, “maar” 15 watt produceert. En dat is hard zat. Deze versie is een “custom” met het originele webbing front en een Celestion V30 Gold.

Dit is een Fender Medium Plectrum. Wel een tamelijk grote. Ronald is tijdlang bassist geweest en daarvoor waren deze plectrum perfect. Omdat het gerucht ging van ze uit productie zouden gaan heeft Ronald er meteen maar zo’n 900 van besteld. Ze doen het ook prima op de gitaar. en met zijn voorraad kan hij nog jaren vooruit.

Ronald heeft best lang bas gespeeld. Hij is gewend aan dikke snaren. Hij speelde eerst op een dikte van 010 (dat is de maat van de eerste en dunste snaar). Maar die waren te dun. Daarom is hij nu overgestapt op 011 – 054. De snaren zijn gemaakt van Nikkel, net als in de begintijd van de elektrische gitaar.

Op een aantal gitaren heeft hij snaren van het Duitse merk Optima. Dat zijn stalen snaren met een laagje goud. Dat voorkomt roest. En blijven ze langer helder. Deze snaren zitten op alle gitaren met vergulde Hardware als de Gibson SG Supreme uit 1999 en de Gibson Les Paul uit 2007.

Ronald is erg enthousiast over JHS. Zoals zoveel gitaristen is Ronald op zoek naar het ultieme geluid. De analoge effecten van dit merk passen erg goed bij Bluesville.

Technisch gezien is de Little Black Box ▲ geen effect. Het is een volumeknop die je kunt plaatsen in de effectloop van de versterker. Daarmee kan je dan het signaal van de voorversterker iets afzwakken richting eindbuizen. Resultaat is een lekkere crunchy sound op een lager volume. En daar wordt vrijwel iedereen blij van.

Mislukte’ projecten:

Niet geschoten is altijd mis. Daarom een hieronder een aantal gitaren die ‘het’ niet hadden en ‘het’ dus ook niet werden.

Dit ▲ is een Gibson SG Baritone uit 2012. Zit er uit als elke andere SG. Tot je ze naast elkaar zet. Dan blijkt deze gitaar veel langer te zijn: 28″ in plaats van de gebruikelijke 24,75″. Dat komt omdat deze gitaar lager gestemd werd: van B tot B. Heerlijk diep en laag. Jammer alleen dat Bettine ook in die contreien aan het spelen is. De Baritone en bas zaten elkaar te veel in de weg. Jammer. Inmiddels heeft ze een nieuwe eigenaar.

De Les Paul Special Double Cut (DC) ▲ was een goedkope versie van de ‘gewone’ Les Paul. De body van de gitaar is helemaal vlak. Ook is de electronica simpel: één volume- en één toonregelaar plus een schakelaar voor de elementkeuze. Dat zijn twee P90’s die klinken als gitaren van begin jaren ’50. Ronald heeft deze gitaar gebruikt als speciale slide gitaar die in een open G gestemd staat. Later is hij overgegaan naar lapsteel waardoor deze gitaar boventallig werd.

© 2021 Bluesville. Laatste update: 16 september 2021

1793total visits,4visits today