Het instrument van de zanger of zangeres is diens stem. Vandaar dat er voor de solo-zang hoge eisen gesteld mogen (moeten) worden aan de kwaliteit van de hele keten van versterking. Jeannet stelt hoge eisen. Terecht.

Je ziet het nog vaak bij bands. Staat er voor een enorm bedrag aan spullen, zijn de gitaren van de allerhoogste kwaliteit en dan wordt er amper geld uitgetrokken voor een knappe zangmicrofoon. Verkijk je dan vooral niet op het merk. Shure brengt bijvoorbeeld “budget-modellen” op de markt die amper in staat zijn een stuk adequaat weer te geven.

Jeannet heeft een duidelijke voorkeur voor de D5 van AKG voorgebruik in huis, tuin en repetitieruimte (en voor de kroeg waar het er wel eens ruig toe gaat). Het is een dynamische microfoon:

(Voor gebruik van deze afbeelding hebben we toestemming van BAX-Shop)

Voor het meer serieuze werk gebruikt Jeannet microfoons van het merk Beyerdynamic. Wellicht niet het allerbekendste merk, maar het is de keuze van mening (semi-) prof. Belangrijk: als je een geef je boel geld uitgeeft voor een microfoon, neem dan rustig de tijd om te vergelijken. En kies dan het merk en type dat je zelf het mooist vindt. Weet je het niet zeker? Maak opnames met je telefoon om thuis nog eens in alle rust af te luisteren.

De Beyerdynamic M88

Ook deze Beyerdynamic is een dynamisch microfoon. Groot pluspunt van deze microfoon ten opzichte van de AKG D5 is, is het dynamisch bereik. Hoe groter dat is, des te gevoeliger. Je hoort verschillen tussen hard en zacht veel beter. En dan is de microfoon ook nog eens veel minder gevoelig voor akoestische terugkoppeling: het berichte rondzingen.

Je hebt dynamische-, maar ook condensatormicrofoons. Die werken anders. Ze hebben namelijk stroom nodig. Vaak is dat 48 Volt. Die voeding wordt ook wel “Phantom Power’ genoemd.

Ook hier weer met dank aan Bax-Shop voor de toestemming om dit te publiceren.

Microfoons worden aangesloten met XLR-stekkers. Daar is over na gedacht: aan de kant van de microfoon moet de female stekker. De male dus in het mengpaneel.

Vanuit de zaal zie je er niks van, maar in het donker breek je op het podium je nek

Er zijn twee soorten microfoonkabels: de ongebalanceerde en de gebalanceerde. Bij de ongebalanceerde zijn twee van de drie kanalen aangesloten. Werkt perfect op elke dynamische microfoon. De gebalanceerde kabel heeft alle drie de kanalen aangesloten. Het extra kanaal is dan voor de 48v voeding. Onmisbaar bij condensatormicrofoons

Microfoonkabel is altijd voorzien van een gevlochten bescherming tegen storingen van buitenaf.

Jeannet heeft een aantal jaren geleden een zeer goede, professionele draadloze set van Beyerdynamic gekocht. Helaas is die frequentie door “Brussel” ingevorderd voor het gebruik van het mobiele 4G-netwerk. Gebruik is verboden vanwege de kans op het storen van draadloze netwerken.

Dat kan simpeler volgens Jeannet. Zij kiest daarom voor een digitaal systeem van Sennheiser. Een zender die achterin de microfoon gaat en een ontvanger die in de mengtafel verdwijnt. Daarvoor had ze ook al een draadloos systeem, maar dat werkte op een frequentie die nu beschikbaar is gesteld voor het 4G-netwerk. En dus verboden is voor gebruik van zenders/ontvangers. Het kabeltje is voor het opladen…

Voor de zang van Michel, Ronald en Wim beschikt Bluesville over drie sets van de Line 6 XD-V35. Een digitale draadloze microfoon plus ontvanger. Werkt op de 2.4 GHz band, dus geen storing. En geen kabels.

Jeannet gebruikt een eenvoudige, maar erg goed klinkende Mackie Pro FX8 mengtafel. Nee, geen mixer: die gebruik je in de keuken. Er kunnen 4 microfoons op aangesloten worden en twee lijningangen. In de praktijk is dat voldoende: Jeannet zelf zingt, Ronald, Michel en Wim doen het koortje. En de mondhamonica van Henk wordt met een snoertje vanuit zijn eigen versterker doorgelinkt.

Voor de zaalversterking gebruiken we als eerste systeem onze LD-systems Maui 28 G2. LD-systems is van huis uit een Duits bedrijf, dat net als bijvoorbeeld Behringer, hun productie geheel hebben uitbesteed naar China. Eerlijk is eerlijk. LD heeft een goed gekeken naar systemen van Bose. Het resultaat is een goed klinkend systeem tegen een veel lagere prijs. Het is een compact systeem dat losse versterkers overbodig maakt.

LD systems Maui 28 G2

Alle versterkers zitten in de bassunit. Daar zit ook een klein mengtafeltje en een Bluetooth ontvanger. Twee 8″ drivers zorgen voor een goede weergave van het laag/ Vervolgens is er een hele serie speakers in de zuilen gemonteerd voor midden en hoog. Per kant is dit systeem goed voor een vermogen van 1.400 watt continue en 2.000 watt piek. Het is verstandig om beide speakers om verschillende groepen te zetten om overbelasting te voorkomen.

Naast de LD-systems Maui heeft Bluesville twee JBL PRO EON 315 speakers. Zoals te zien is op bovenstaande afbeelding kan je er alle kanten mee op. Het vaakst worden ze gebruikt als floor monitor. Ze zijn 300 watt continue. De vocals zijn buitengewoon goed verstaanbaar. Met 15 kg vallen ze nog net binnen de categorie “draagbaar”.

Squier Stratocaster in British Racing Green (maakt hem extra snel)

Squier is een dochtermerk van Fender. Vrijwel elke gitaar die buiten de USA wordt gebouwd onder dit logo.

Dit is de gitaarver-sterker die Jeannet momenteel gebruikt.

Het is de Line 6 Amplifi 75. Die is, zoals de naam al een beetje aangeeft, 75 watt stereo en weegt slechts 9,8 kg.

De Amplifi 75 is uitgerust met 5 luidsprekers: een basspeaker van 8″ en twee gecombineerde midden/hoog luidsprekers. Elke luidspreker heeft zijn eigen versterker.

Bovenaanzicht

Zo op het eerste gezicht ziet het bedieningspaneel er uit als bij elke versterker. Er zijn regelaars voor bas, midden en hoog, de drive (mate van oversturing), reverb en een balansknop om de hoeveelheid van de effecten mee in te stellen. Eeehh… welk effect? Rustig aan, komen we zo op. Helemaal rechts de grote knop voor het mastervolume.

Rechts van het logo vind je onder elkaar de letters A t/m D aan. Dat zijn de vier voorkeuze-knoppen. Die kan je vooraf instellen en makkelijk tijdens een optreden van sound wisselen.

En dan wordt het spannend. Je kunt de Amplifi 75 ook bedienen met een app op je telefoon of tablet. Er zijn 100 voorgepro-grammeerde sounds beschik-baar. Ook kan je elke instelling volledig naar eigen smaak wijzigen, inclusief alle denk-bare effecten.

Voor het wisselen van de voorgeprogram-meerde sounds, een tuner en een volumepedaal is er een Line 6 FBV Express voetschakelaar be-schikbaar.

Het lijkt wel reclame, maar de inhoud van onze website wordt (helaas) niet gesponsord.

Onmisbaar voor stevig accenten op de beat is deze betaling. Zeg geen tamboerijn, want die heeft een vel er boven op. Deze heeft slechts twee rijen met hele heldere bellen die overal te horen zijn.

De naam geeft het al aan aan: dit ei geeft een geluid dat doet denken aan een ratelslang die voorbij komt. Geen geluid dat je dadelijks tegenkomt, maar toch.. als het er niet is, dan mis je het…

Jeannet kan solo’s van Henk op zeer creatieve wijze ondersteunen door gebruik te maken van haar kazoo.

We dansen de samba-ballensamba, zong André van Duin ooit al. Officieel heten ze Maracas en ze zijn afkomstig uit Latijns-Amerika. Deze ▲ zijn helemaal echt. Gemaakt van gelooide runderhuid en gevuld met gepofte rijst. Onmisbaar in de blues sinds Bo Diddley er een centrale plaats voor inruimde.

Eerste TV-optreden van de Rolling Stones met Ian Stewart als Macaras-speler

Kies hier voor het doorgaan op de gearpagina van:

Ronald , Henk , Wim , Michel

© Bluesville (Laatste update: 6 mei 2023)

1908total visits,1visits today