Thema van deze pagina is: onze helden. De mensen die de muziek zoals wij die spelen mede vorm hebben gegeven.

Helden waren het. Vrijwel allemaal Afro-Amerikanen die het niet makkelijk hadden in “the land of hope and glory”. Tegelijk kwam daar iets moois uit voort: de Blues. De muziek van de onderdrukten, de wanhopigen, de eenzamen.

Eind jaren ’40 gingen veel muzikanten vanuit het zuiden naar Chicago. Vaak liftend op een goederentrein (The Freighttrain). In het noorden was veel werk: in de auto- en vleesindustrie. Tegelijkertijd kwam begin jaren ’50 de elektrische gitaar op de markt.Deze nieuwe elektrische blues werd de “Chicago Blues” genoemd. Deze sound vormt de basis van Bluesville.

Begon alles met Robert Johnson? Natuurlijk niet. Maar hij was anders. Zijn teksten en virtuoze gitaarspel waren voor velen het voorbeeld. Men zegt dat hij zijn ziel aan de duivel verkocht om zo vreselijk goed te kunnen spelen. In zijn korte leven nam hij 29 nummers op. Hij stond toen op de “Crossroad”. Ook erg bekend: Sweet Home Chicago, Love In Vain, Last Fair Deal Going Down, Walking Blues.

Levende legende Muddy Waters is in 1913 geboren als McKinley Morganfield. Hij verhuisde in 1943 van Memphis naar Chicago, waar hij zich weet te omringen met muzikanten als Otis Spann, Jimmy Rogers en Little Walter. In het zuiden van de USA werden donkere mannen met het racistische “boy” aangeduid. Als protest hiertegen schreeuwt Muddy het uit: I’m A Man. Muddy was een van de eersten die op een Fender Telecaster speelde. Een rode. Grootste hits: Hoochie Coochie Man, I Just Wanna Make Love To You, Manish Boy, Got My Mojo Working.

U kent wellicht zijn naam: Howlin’ Wolf. Hij was een andere grondlegger van de Chicago Blues. Zijn muziek is veel minder bekend geraakt door eigen uitvoeringen. Giga veel anderen namen nummers van hem op. Zijn raspende zang maakte hem uniek. Daarnaast speelde hij ook mondharmonica. Ook hij had een geweldige band met songwriter/bassist Willie Dixon en gitarist Hubert Sumlin. Bekend: Spoonful, Smokestack Lightning, Back Door Man, Boom Boom, Wang Dang Doodle.

Etta James heeft een geweldige invloed op de blues. Een sterke, onafhankelijke vrouw met een magistrale stem. En door een ingewikkeld liefdesleven, heroïneverslaving en mishandeling kon zij ook echt de blues brengen Ze bracht de songs van anderen alsof ze van haarzelf waren. Ze schreef zelf ook nummers waaronder I’d Rather Go Blind, If I Can’t Have You en Damn Your Eyes.

Soms loopt het raar: in zijn tijd was hij heel bekend en nu is zijn naam op de achtergond geraakt. Ten onrechte, want Jimmie Reed is een belangrijke grondlegger van het genre (bijnaam: Mr. Luck). Hij is de architect van de sound van artiesten als Elvis Presley, Eric Clapton en (vooral) de Rolling Stones, Fleetwood Mac en The Pretty Things. Zijn ritmegitaar heeft de rhythm binnen de blues voor altijd vorm gegeven. Hij had in de jaren ’50 zo’n 18 top-10 songs.Bekend: Big Boss Man, Honest I Do, Shame Shame Shame en Bright Lights, Big City.

Iedereen kent zijn nummers: Little Walter is veruit de bekendste bespeler van de mondharmonica. Was geen aardige man. Hij zoop gigantisch en maakte dan met iedereen ruzie. Maakte dat goed door zijn spel. Speelde met alle grootheden in de blues, maar had ook op eigen kracht een flink aantal hits: Hate To See You Go, My Babe, Boom Boom (Out Goes The Lights) en Diggin’ My Potatoes.

Sinds het ontstaan van de blues was er een aantal vrouwen die krachtig hun partij meebliezen. In 1929 had Memphis Minnie al haar eigen band waarmee ze platen opnam. O.a. Little Walter is in haar band begonnen. Minnie schreef een groot aantal nummers. Haar If You See My Rooster werd later door Willie Dixon bewerkt. Hij bracht het als eigen song uit (Little Red Rooster), maar had het gewoon gepikt. Ook van Minnie: I’m Talking About You, Me And My Chauffeur Blues en Lonesome Shack Blues.

Aan de sound herken je deze man. Bo Diddley en het naar hem genoemde ritme. Zijn blues was ondermeer gebaseerd op de oude Afrikaanse ritmes. Destijds gebruikte men ook de term “Junglebeat”. Niet echt respectvol. Belangrijk in zijn sound zijn de Maracas (sambaballen). Zijn blues werd in de UK gewaardeerd. Erg veel covers werden gemaakt door The Rolling Stones, The Pretty Things, The Animals, The Yardbirds. Hits: Bo Diddley, I’m A Man, Roadrunner, Before You Accuse me, Who Do You Love en Let Me Pass.

Laat hij zijn naam (Jimmy Rogers) bijna gelijk hebben met een jodelende countryzanger (Jimmie Rodgers). Naast een baan als gitarist in de band van Muddy Waters, was Jimmy Rogers ook solo in de weer. Hij heeft in het begin van de jaren ’50 een aantal nummers opgenomen die nu tot de klassiekers van de blues worden gerekend: Walking By Myself, Shake Your Moneymaker, That’s Alright en Rock This House.

Iedereen kent wel een van zijn nummers. Chuck Berry was van huis uit een blueszanger en -gitarist. Bij zijn eerste opname bij de gebroeders Chess vroegen ze hem om iets up-tempo te spelen. Rock ‘n’ roll was geboren. Chuck ook bekend om zijn podiumact met de duckwalk. Hij bezat het vermogen om simpel klinkende teksten te schrijven. Hits: Johnny B. Goode, Roll Over Beethoven, Carol, Rock And Roll Music, Mabelline, School Days, Memphis Tennessee en nog veel meer.

Vaak bleek hij in de schaduw. Willie Dixon werd vooral bekend om de nummers die hij voor anderen schreef, waarbij hij zich wel eens liet inspireren door bestaande nummers. Iets wat destijds trouwens eerder gewoon dan uitzondering was. Vanwege zijn grote betekenis voor de bluesmuziek besloot Keith Richard in 1965 om levenslang de ziektekostenverzekering van Dixon te betalen. Songs:Spoonful, I Just Wanna Make Love To You, Hoochie Coochie Man, Down In The Bottom, Bring It On Home. In totaal schreef hij er ruim 500 (!). Hij was daarnaast ook nog een erg goede bassist.

Elmore James maakte de slidegitaar bekend. Van oorsprong was dat de neck van een whisky fles. die dronk je leeg, sloeg de hals er af en speelde. Vandaar dat het ook wel “bottleneck guitar” werd genoemd. Brian Jones was zo onder de indruk dat hij zich “Elmore Jones” noemde in 1961. In Little Red Rooster van de Rolling Stones hoor je het resultaat. Ook Eric Clapton was een goede leerling. Hits: Dust My Broom, It Hurts Me Too, One Way Out, Madison Blues, Blues Before Sunrise.

105total visits,2visits today