Ontstaan in het Zuiden van de USA is de Diddley Bow ontstaan: een primitief, maar bruikbaar “instrument” om te oefenen en te spelen. Het is niet echt moeilijk om te leren te bespelen en, minstens zo belangrijk, het is zelf te maken zonder noemenswaardige kosten. In latere versies is ook een element aangebracht, waardoor de DB kon worden versterkt.

Een luxe versie van de Diddley Bow. De gitaarvorm zal zeker terugkeren

Op 30 december 1928 komt Ellas Bates ter wereld in McComb, Mississippi. Hij is de zoon van Eugene Bates en Ethel Wilson. Bij zijn geboorte is zij amper 16. Omdat zij niet voor haar zoon kan zorgen, wordt deze geadopteerd door haar nicht, Gussie McDaniel. Hij krijgt ook haar achternaam. zodat onze kleine nu Ellas McDaniel heet.

In 1872 besluit Henry Simpson McComb, directeur van de New Orleans, Jackson And Great Northern Railroad, de complete onderhoudsdivisie weg te halen uit New Orleans, Louisiana, Naar zijn mening heeft de aanwezigheid van alle café’s en barretjes een negatieve invloed op de medewerkers.

Hij besluit de nieuwe vestigingsplaats naar zichzelf te noemen: McComb.

Ook Omar Kent Dykes en Brittney Spears zijn geboren in McComb.

McComb ligt midden tussen de katoenvelden langs de rivier de Missisippi. Voor de katoenteelt is veel water nodig. Een bloeiend katoenveld is een lust voor het oog. Behalve als je er dag in, dag uit in moet werken, natuurlijk.

Als Ellas 5 jaar oud is, sterft zijn adoptievader Robert. Moeder Gussie gaat niet bij de pakken neer zitten, maar verhuist met haar drie kinderen en pleegzoon Ellas naar het zuiden van Chicago. Zij sluiten zich aan bij de Ebanezer Misionary Baptist Church, 4501 S. Vincennes Avenue in de Grand Boulevard Community in Chicago. Het gebouw is in 1899 opgeleverd als een synagoge. In 1921 werd het gebouw verkocht aan de huidige gebruiker, omdat door geografische ontwikkelingen de hele buurt een “Afro-American” karakter had gekregen.

Ellas kreeg muziekles in de kerk en leerde trombone en viool te bespelen. Dat laatste ging hem zo goed af dat hij gevraagd werd mee te spelen in het orkest van de kerk. Dat bleef hij doen tot hij 18 werd. Intussen raakte hij meer geïnteresseerd in de meer wereldse muziek van de nabij gelegen Protestante kerk. Daar begon hij met gitaar spelen. Zijn eerste opnames zijn duidelijk gebaseerd op de behoorlijk gestoorde, zwaar ritmische muziek in de kerk.

Bo Diddley met het gelijknamige nummer
1956: Ellas McDaniels bij de bus van de Bo Diddley Band

Aan het eind van WO2 werkt Ellas als timmerman/monteur in de bouw en verbouw in Chicago. Er is altijd wel wat te doen. Als hij John Lee Hooker heeft zien optreden, besluit hij dat ook te willen. En wat hij wil, gaat hij ook doen. Hij leert Ethel Mae Smith (bijnaam: Tootsie). In het gebouw van haar appartement want ook een tubaspeler annex gladde praatjesmaker. Zijn naam is Jerome Green.

De dame bespeelt hier een van de originele Billy-Bo Gretsch gitaren

Blijft de vraag: waar komt die naam toch vandaan? In de jaren twintig was het onder mensen met weinig geld een gewoonte om een snaar of een strak stuk ijzerdraad te spannen tussen twee palen of zo. Dat was een bow (boog).

Dit is ‘One String Sam’ die in de jaren ’20 van de vorige eeuw rondtrok met zijn zelf gefabriceerde-ment.

Met de linkerhand werd de boog bespeeld met een rond glazen voorwerp, een glas of de neck van een fles (bottleneck), of een stuk loden pijp. Door de snaar in te drukken kon de toonhoogte veranderen. Met rechts werd de snaar met de vingers aangeraakt. Door een bepaalde (aan sex referende) handbeweging te maken werd een toon doorgebracht. Dat werd “diddeling” genoemd.

De Diddley Bow was dus een soort instrument dat je met sensuele gebaren, een snaar en een flesje kon bespelen. Met een beetje fantasie werd er zelfs een bas-versie van gemaakt.

Omdat Ellas niet echt een goede naam is voor swingende Rhythm & Blues nam hij de naam van het instrument over als artietsennaam. Bo Diddley was geboren.

Samen met zijn goede vriend Jerome Green richt hij een band op. Zijn vriendschap met deze Jerome blijkt zeer bestendig. In vrijwel elk gezelschap waar Ellas optreedt, duikt Jerome op de een of andere manier ook op. Hij sterft in 1973 op 38 jarige leeftijd.

Jerome is de vaste bijdrage binnen de band op macaras. Omdat hij flinke handen had vond hij één per hand wat schraal. Daarom in beide handen twee van die dingen. Daarmee was de trend gezet.

In vrijwel elke Blues- en Rhythm & Bluesband is er wel een vrijwilliger aangewezen om het ritme extra vet aan te zetten met deze shakers.

In feite zijn het bolletjes van erg dun materiaal die met rijst gevuld zijn. De hoge tonen die dat oplevert zijn goed boven de mix te horen.

Intussen weet Ellas prima de aandacht op zich te vestigen en gevestigd te houden. Hij ontwerpt een rechthoekige gitaar en maakt daar een Gretsch-hals plus de rest van de Gretsch-hardware aan vast.

Over de naam is ook heel wat verwarring.

25total visits,1visits today