
Ronald is op zijn 16e bas gaan spelen. Niet geheel vrijwillig: zijn bandmaatjes vonden het beter voor iedereen als hij de ontstane vacature op de lage snaren zou invullen. Met de kennis van nu kan je zeggen: ze hebben gelijk gehad. In zijn lange muzikale leven heeft hij giga veel bassen gehad, want “je kunt een bas niet testen in de winkel. Dat moet op het podium”

Opvallend is dat Ronald steeds weer terugkomt bij een ontwerp van Leo Fender en George Fullerton. Niet de Fender Precision Bass, maar de evolutie daarvan: bassen van G&L (wat staat voor George & Leo). Maar ook MusicMan maakt schitterende instrumenten. Ook hier stond Leo Fender het nieuwe merk met raad en daad terzijde. Na een ruzie eind 1981 begon hij G&L.

⬆︎
Bas nummer is een M-2500 Custom uit 2019. Het is een doorontwikkeling van de veel bekendere L-2500. Andere elementen, 18v elektronica, compleet andere toonregeling en erg fraaie afwerking maakten het tot een begeerlijk, maar prijzig instrument. Ronald heeft deze weten te scoren in de USA. Zelf importeren uit een land buiten de EU is goed te doen, maar wat komen daar een kosten bij. Verzekerd vervoer, invoeringskosten, BTW en “administratiekosten”. Afijn, de bas is het meer dan waard en -is direct bas #1 geworden.

De snaren zijn eveneens uit de USA afkomstig. Deze 5-snarige versie wordt hier simpelweg niet geleverd. Het zijn LaBella White Nylon/Copper. Een stevige kern van gevlochten koper dat wordt omhuld door een dun laagje doorzichtig nylon. Snaren klinken echt helemaal waanzinnig. Ze piepen niet als je met je vingers schuift en je krijgt veen minder snel blaren.

⬆︎Bas nummer 2 is deze L-5500 uit 1993. De body is iets kleiner dan de“standaard” L-2500, terwijl de hals dunner is. Het grote verschil zit in de actieve electronica. Die is van EMG. Ook de regelaars zijn anders dan de standaard G&L: een mastervolume, een balans tussen beide elementen en een gestapelde bas/treble potmeter. Dat is standaard bij de EMG-set. Door een begaafde technicus bij Kaufman in Alphen aan de Rijn is de electronica opgewaardeerd naar 18V. Dan werken de EMG’s optimaal. En dat is te horen. De bas geeft een heerlijke ronk. G&L heeft in totaal 238 exemplaren van de L-5500 gebouwd.

De ronk wordt mede in de wereld geholpen door de snaren van het Italiaanse Dogal. De Zweedse bassist Jonas Hellborg ontwierp een snaar met een geheel andere kern. Hierdoor is de snarenspanning extra laag. Dat maakt het spelen aanzienlijk minder vermoeiend. Ook zouden deze snaren langer moeten meegaan, wat ook wel mag van snaren die € 99 per set kosten.

⬆︎Bas nummer 3 is de L-2500 uit 2016. Dit is een zogenaamd ‘Build To Order’ exemplaar. Dat wil zeggen dat de eerste eigenaar de bas bij de fabriek bestelde en koos voor afwijkende electronica, een fraaie binding, maar vooral een erg mooie kwartiergezaagde hals van eerste klas maple (esdoorn). De L-2500 heeft diverse klanken van diepe warme tonen tot een compacte plop als zijn 50-jaar oudere neef, de beroemde Precision Bass.

Ergens begin jaren ’90 werd de firma Spanjaard in Alkmaar de Europese Importeur van DR-strings. Ronald kwam zowat wekelijks bij Spanjaard, en werk verleid deze snaren “gewoon eens te proberen”. Wow. Wat een helderheid en souplesse. Op heel veel bassen heeft hij DR-strings gehad. Zowel de Hi-Beam, de Fat Beams als de Dragon Skin (een naar met een gekleurde coating). Op de L-2500 zitten de Hi-Beams.

⬆︎Bas nummer 4 is begin 2024 aan de collectie toegevoegd. Ook dit is een G&L en wederom is het een M-2500. Maar dan eentje in de Natural uitvoering. De toets is ook andres: geen maple, maar palissander. Deze bas klinkt als een mobiele hei-installatie. Ook dit instrument is minder geschikt voor een erg subtiele benadering. Ronald trouwens ook niet.

Op de bas zijn D’Addario Pro Steels gezet. Die passen erg goed bij het geluid van de bas zelf. Ze zijn niet voorzien van een coating op zo. Zie klinken erg helder. Zeker in combinatie van de GRBass set.

⬆︎Bas nummer 5 is een “oude bekende”. Ronald heeft deze bas in 2012 gekocht toen hij speelde bij So What? Daarna ook nog in de huisband van P3. Bij de start van Bluesville verkocht hij de bas, want hij ging tenslotte gitaar spelen. Dat is een beetje anders gelopen. Begin 2025 verschijnt deze bas plotseling op Marktplaats. Ronald aarzelt geen moment en koopt zijn “eigen” bas terug.

De beste snaren, volgens Ronald, voor deze bas zijn de Optima Studio Bass. Dat zijn ongeslepen snaren, die vervolgens zijn verguld. Het gaat nu te ver om het hele productieproces te bespreken. In de kern komt het er op neer dat een flinterdun laagje goud op de stalen snaren wordt aangebracht. Omdat goud niet kan roesten, gaan deze snaren erg lang mee.

Bas #6 is een akoestische Michel Kelly, een Amerikaans bedrijf dat haar instrumenten laat bouwen in Zuid Korea. Erg fraai is de inleg in de toets. Ook het geluid is indrukwekkend, dankzij de grote klankkast. Het ingebouwde Fishman-systeem versterkt het signaal prima, maar dan er is wel een afdekking van het klankgat noodzakelijk. Anders zingt hij erg snel rond.

Deze akoestisge bas is voorzien van zwarte nylon snaren met een metalen kern. Deze klinken echt alsof je in de jaren ’50 bent. Wat ook wel klopt, want toen maakte LaBella ook al snaren. Op een flink aantal Rockabilly contrabassen zaten deze snaren ook al. Evenals op de eerste elektrische bassen als de Fender Precision en Jazz Bass.

⬆︎En er is nu ook een lief “kleintje in huis. Het is een ongeveer 15 jaar oude contrabas in een wat afwijkende maatvoering: het is een 1/4e. Die zijn niet zo vreselijk groot. Omdat deze toch wordt versterkt maakt de fysieke omvang van de bas minder uit.

Op een contrabas zit normaal geen element, dus moet je die er zelf in- en opbouwen. Ronald heeft gekozen voor de Shadow Rockabilly Pro. Die heeft twee contactelementen: een voor op de kam (waar de snaren op rusten, en een tweede voor onder de toets. Dat benadrukt het geluid van de snaren die kletteren (slap). Beide zijn apart qua volume regelbaar.
Basversterkers :

Ronald is 2024 begonnen met een compleet nieuwe set. Waarom? Simpel: gewichtsbesparing. Naarmate het aantal optredens groeit, merk je dat veel apparatuur loodzwaar is. Het Italiaanse GR-bass heeft nu een systeem ontworpen dat uit superlicht fiberglas is gemaakt. En dat scheelt enorm, terwijl het geluid er niet op achteruit is gegaan. Integendeel.

Om met de versterker te beginnen: dat is de 800 Dual. Er zitten twee kanalen die vrijwel identiek zijn. Kanaal 2 kent een wat uitgebreidere oversturing. Waarom dan twee kanalen? Simpel: op kanaal 1 staat de MusicMan bas en op kanaal 2 de G&L M-2500. Beide instrumenten hebben een eigen klankkleur, waar het betreffende kanaal op is ingesteld. Hoef je alleen van bas te wisselen. Via de voetschakelaar zet je het kanaal om. Er is ook een tuner aan boord. Die werkt in de Mite-stand. In de gebruiksmode is het een piekmeter die de sterkte van het ingangssignaal weergeeft. Deze versterker weegt slechts 2.4 kg en levert 800 watt aan 4 Ω of 400 watt bij 8 Ω.

De “bovenste” luidsprekerkast heeft twee luidsprekers van 10″ plus een regelbare tweeter. Het formaat is bescheiden (52x52x48cm), de belastbaarheid is 600 watt, de weerstand is 8 Ω, het frequentiebereik 36 Hz tot 22 KHz en het geheel weegt 8 kilo! In kleinere gelegenheden volstaat deze speakerbox. De versterker levert dan 400 watt en dat moet voor veel gelegenheden voldoende zijn.

Bij wat grotere zalen wordt deze 1×12″ bijgeplaatst. Ook deze luidspreker heeft een regelbare tweeter. Is belastbaar tot 500 Watt aan 8 ohm en is net als de 210 52 cm breed. De hoogte is minder: 44 cm en de diepte eveneens 48 cm. Hij is net nog een beetje lichter: nog geen 7 kg.

Een heel ander systeem is de Line 6 StageSource. Dat zijn luidsprekers met een ingebouwde versterker. Of eigenlijk: versterkers. In de L3 zijn dat er drie. Vandaar de naam. Samen goed voor 1.400 watt. De speaker kan op diverse manieren worden gebruikt,. Om muziek weer te geven, als PA-speaker, monitor of als instrumentversterker. Er zit een mengpaneel in. Belangrijk is dat er een geweldig werkend Feedback onderdrukker is ingebouwd. Die werkt zo goed dat de Michael Kelly zonder problemen in de zaal kan worden gebruikt. Helaas is deze speaker wel iets zwaarder: 15 kg.
Accessoires :

Een contrabas is niet stabiel. Speel je er niet op, dan moet je haar stevig kunnen weg zetten. Anders valt ze om en voor je het weet breekt de hals. Weet Ronald uit ervaring. Hercules bouwt prima een standaard.

Ook voor de basgitaar heeft Ronald een Hercules. Valt eigenlijk nooit om en de grip bovenin houdt de (bas)gitaar klemvast.

Als Bluesville op een groot podium speelt en en gaan meerdere bassen mee (onder het motto: je weet maar nooit), dan is er ook een Hercules beschikbaar voor 3 instrumenten.

Wat heeft een bassist nodig qua effecten? Eigenlijk niet zo heel veel. Zeker niet in de muziek van Bluesville. Erg handig is een draadloos systeem. Zeker op een beperkt podium is het ontbreken van een snoer erg lekker. Ronald gebruikt een systeem van Xvive. Gebouwd in China en in Europa vertegenwoordigd door Warwick. Heikel punt: niet vergeten op te laden voordat er gespeeld gaat worden. En voor de zekerheid zit er als back-up een goed snoer in de koffer. Om in stijl te blijven heeft Ronald een wit krulsnoer aangeschaft. Een Fender Jimi Hendrix Purpe Haze, maar dan wit.

Wat is er nog meer? Eigenlijk zijn het geen echte effecten. En chorus op de bas kan erg leuk zijn, maar niet in de blues. Daarom toch maar niet. Er zijn wel handige hulpstukken:

Vraag: is een bass Equalizer anders dan eentje voor de gitaar? Antwoord: Echt wel. Kijk maar naar de te versterken of verzwakken frequentie: 50 Hz is veel lager dan een gitaar nodig heeft. De lage E snaar (6e) komt tot 82,41 Hz. Ook respectabel laag, maar de bas zit daar dus nog flink onder. De lage E van de bas komt op 42,2 Hz (precies de helft van de gitaar) en de lage B van de 5 snarige bas komt zelfs tot 30 Hz.

Dit is de Boss TU-1000 Stage Tuner. Eigenlijk verklapt de naam het doel al: het is een apparaat om de bas te stemmen. Ronald gebruikt hem voor de contrabas. Daar is deze Boss geweldig voor.

Nee, Het is geen effect. Maar wel erg nodig met een aantal bassen die ieder hun stroom moeten halen uit zo’n 9V blokje.Volgens de Wet van Murphy geeft zo’n batterij op exact het verkeerde moment de geest. Herlaadbare hebben wel de voorkeur, maar gaan een stuk minder lang mee. De “pro’s” hebben een optimale levensduur.
Wilt u meer weten over de spullen van Ronald in de loop der tijd? Kijk dan eens op de volgende sub-pagina’s:
Ronald: basgitaren, apparatuur en effecten in de historie
Ronald: gitaren en versterkers in de historie
Ronald: gitaareffecten in de historie

© Bluesville (Laatste update: 19 1 oktober 20
25)
461total visits,1visits today