Deze poster hoorde bij een LP van de Britse band Fisher-Z: Going Deaf For A Living uit 1981. Dat geeft aardig aan op welk volume destijds muziek werd gemaakt en geconsumeerd. Rockbands speelden tegen een muur van Marshall-torens, stapels VOX-en of wat dan ook. Als het maar hard kon.
Zo’n muur van versterkers is geweldig indrukwekkend. Vooral als je daarvoor een flink aantal roadies plus vrachtwagens kunt inzetten. Als je het allemaal zelf moet sjouwen (en welke bluesband hoeft dat niet), dan denk je daar wel anders over. Dan gaat het vooral om het gewicht en het formaat. Gelukkig worden we daarbij geholpen door technische ontwikkelingen van de laatste 20 jaar.
Als mensen het hebben oven hun “PA-systeem” dan kan dat van alles betekenen. PA betekent simpel Public Address: op het publiek gericht. Het gaat dus om de gezamenlijke geluidsinstallatie van Bluesville.
We gebruiken allemaal spullen van Mackie. Dat is een Amerikaans merk, dat eerst de producten in Italië liet maken, maar de productie naar China heeft verplaatst. Dat levert geen slechtere producten op. Het hoofdkantoor houdt de kwaliteit van de productie scherp in de gaten.
De Mackie Thump 15a is onze PA-speaker. Het is een actief systeem. Dat wil zeggen dat elke luidsprekerbox zijn eigen ingebouwde versterker heeft. De Thump 15a heeft een 2-wegsysteem: éen voor de bas/midden en de andere voor het hoog. De 15″ luidspreker bas/midden luidspreker wordt aangedreven door een 1.000 watt versterker. De tweeter kan toe met een eigen 300 watt amp. Bijzonder is de hoge scheidingsfrequentie: de bas/midden luidspreker neemt alle tonen tot 2.400 Hz voor zijn rekening. Dat is het hele gebied van de basgitaar, zang, gitaar en een groot deel van het keyboard. Daarom klinkt deze speaker “warm” in onze oren.
Ook ons mengpaneel is van Mackie. Het is een bescheiden apparaat, maar voor klein(ere) gelegenheid ideaal. Uitgangspunt is dat onze backline ruim voldoende herrie veroorzaakt en dus niet hoeft te worden versterkt. Dan gaat het dus om 4 stemmen (behalve Henk zingt iedereen), de mondharmonica en de bass- en snaredrum.
De mengtafel heeft ingebouwde effecten en 48v phantom power, dus condensatormicrofoons kunnen probleemloos worden aangesloten. We gebruiken hem mono, dus de pan (van panorama) blijft gewoon in het midden.
Voor de zaalversterking gebruiken we deze Behringer 2x 31-bands equalizer. Dat zijn alle frequenties niet in ons menselijke gehoor passen. Een zeer uitgebreide toonregeling, eigenlijk. Bijzonder aan dit apparaat is de mogelijkheid om feedback te meten. Als er iets rondzingt, dan gaan de lampjes in de schuifjes (in die frequenties waar het mis is) branden. Zet die iets zachter en de feedback verdwijnt. Extra leuk: er is een subwoofer uitgang. Waarover later meer.
De mengtafel heeft ook een goede monitorsectie. Hierdoor kan iedereen de zang goed horen. Wat tamelijk belangrijk kan zijn in een band. De Mackie Thump 12a is gekozen als monitorspeaker. Dezelfde techniek als bij de 15a, maar dan met een 3″ kleinere luidspreker. We hebben er twee. Dat is ruim voldoende voor de gemiddelde kroeg.
Om de spullen netjes te houden hebben we er vier tassen bij gekocht. Net op tijd, want de Thump 12a en 15a werden vervangen door nieuwere modellen.
Onmisbaar op de monitor is de feedback destroyer. Geen toonregeling, maar “alleen een apparaat dat direct feedback afkapt zodra het wordt ontdekt. Hoe het werkt is niet echt belangrijk, wel dat het erg goed werkt.
Ronald gebruikt nu deze Shure Microfoon om te zingen. het is een SM 55 II. De oorsprong van deze microfoon gaat terug naar de jaren ’50. Het wordt ook wel de “Elvis” microfoon genoemd. Van oorsprong zit er donkergrijs foam achter de spijlen. Ronald heeft een originele vervangster in de USA besteld.
Deze drie microfoons zijn voor de drie andere zangers. Het zijn Behringer microfoons. Zijn die veel slechter dan Shure? Nee, dat zijn ze niet. Zeker niet voor gebruik “on stage”. Ze kunnen tegen een stootje en zien er prima uit, klinken goed en waren betaalbaar.
Het mondharmonicacombo wordt versterkt met een Behringer B906 die speciaal is ontworpen voor gebruik bij gitaarcombo’s en dergelijke.
De standaard is een ingenieus ontwerp van Innox. Het is een klem die je vastmaakt aan het combo zelf. Grote voordeel: geen uitstekende pootjes meer op de grond waarover je kunt vallen, wat een enorm risico is.
Voor de drums gebruiken we een soortgelijk systeem. Dat werkt met klemmen om de trommelrand, behalve voor de bassdrum waar we nog een kleine standaard gebruiken. Ook hier werken we aan een oplossing. Voor de bassdrum gebruiken we een AKG D40.
Het is geen D12, maar die zijn niet (meer) te betalen. Deze doet het ook prima. Slechts weinigen zullen in een druk café het verschil kunnen horen.
De microfoons, compleet met klemmen. Het middelste type was voor de bassdrum, maar is helaas gesneuveld. Vandaar dat deze is vervangen door de AKG D40. Het bijzondere van deze microfoons is dat ze enorm richtinggevoelig zijn. Je hebt geen last van overspraak wat bij goedkopere merken wel het geval is.
Dit een luidspreker van Line 6. De L3t uit de StageSource serie, om precies te zijn. Bluesville heeft drie van deze grote boxen. Waarom drie? Omdat er nog steeds naar een vierde wordt gezocht. Ze zijn tamelijk zeldzaam. Een van de drie wordt ingezet als subwoofer. De FBQ EQ heeft een regelbare wisselfrequentie. Bij ons staat die op 300 Hz. Dat wil zeggen dat tonen tot 300 Hz via de Line 6 gaan. Dat geeft de bassdrum net even iets meer power.
De standaards van Hercules zijn herkenbaar aan een of meer gele onderdelen. Dit is de LS-700. Het is een wind-up: je zet de speakerbox er bovenop, stekkers er in en omhoog slingeren. Deze standaard kan maximaal 40 kg tot een hoogte van 2.75 meter omhoog tillen. We hebben er twee, wat handig is omdat we ook twee boxen hebben.
Voor de kleinere klussen hebben we twee lichte Innox standaards. Die zijn van aluminium en wegen niks. Maar het heffen van de speakers moet dan wel met spierkracht worden gedaan.
Verder hebben we natuurlijk de gebruikelijke berg snoeren. We hebben haspels, kabels, stekkers voor stroom. En we hebben signaalkabels om de microfoons met de mixer te verbinden en de mixer met de luidsprekers. Voor het grote werk hebben we een multikabel van 25 meter lang met 16 in en 4 uit.
© Bluesville 2024 (Laatste update 13 oktober 2024)
33total visits,1visits today