
Deze poster hoort bij een LP van de Britse band Fisher-Z: Going Deaf For A Living uit 1981. Dat geeft aardig aan op welk volume destijds muziek werd gemaakt en geconsumeerd. Rockbands speelden tegen een muur van Marshall-torens, stapels VOX-en of wat dan ook. Als het maar hard kon. En dat ging het dan ook.

Zo’n muur van versterkers is geweldig indrukwekkend. Vooral als je daarvoor een flink aantal roadies plus vrachtwagens kunt inzetten. Als je het allemaal zelf moet sjouwen (en welke bluesband hoeft dat niet), dan denk je daar wel anders over. Dan gaat het vooral om het gewicht en het formaat. Gelukkig worden we daarbij geholpen door technische ontwikkelingen van de laatste 20 jaar.
Het PA:
Als muzikanten het hebben oven hun “PA-systeem” dan kan dat van alles betekenen. PA betekent simpel Public Address: op het publiek gericht. Het gaat dus om de gezamenlijke geluidsinstallatie van Bluesville. In de meeste zalen zal het daarbij gaan om de vocalen, mondharmonica en delen van de drums.

We gebruiken allemaal spullen van Mackie. Dat is een Amerikaans merk, dat eerst de producten in Italië liet maken, maar de productie naar China heeft verplaatst. Dat levert geen slechtere producten op. Het hoofdkantoor houdt de kwaliteit van de productie scherp in de gaten.

De Mackie Thump 15a is onze PA-speaker. Het is een actief systeem. Dat wil zeggen dat elke luidsprekerbox zijn eigen ingebouwde versterker(s) heeft. De Thump 15a heeft een 2-wegsysteem: éen voor de bas/midden en de andere voor het hoog. De 15″ luidspreker bas/midden luidspreker wordt aangedreven door een 1.000 watt versterker! De tweeter kan toe met een eigen 300 watt amp.

Bijzonder is de hoge scheidingsfrequentie: de bas/midden luidspreker neemt alle tonen tot 2.400 Hz voor zijn rekening. Dat is het hele gebied van de basgitaar, zang, gitaar en een groot deel van het keyboard. Daarom klinkt deze speaker “warm” in onze oren. Leuk detail: het lampje aan de voorkant kan aan of uit.

Gemak dient de mens. Daarom heeft Bluesville twee van deze grote Hercules luidsprekerstandaards. Die zijn van het “wind-up” type. de luidsprekers gaan niet langer met spierkracht omhoog, maar met een slinger. Kan tot 2,5 meter hoog. En daarop de speaker van 70 cm. Hercules levert ook een hulpstuk waarmee je een luidsprekerstandaard ombouw voor verlichting.

Het mengpaneel is ook een Mackie en heeft 16 microfooningangen. En een paar extra voor stereogeluidsbronnen. Dat kan een keyboard zijn (maar die hebben we niet), een CD-speler (die hebben we ook niet) of gewoon een iPod (die is er dan weer wel). De mengtafel heeft ingebouwde effecten en 48v phantom power, dus condensatormicrofoons kunnen probleemloos worden aangesloten. Als we die zouden hebben. We gebruiken hem mono, dus de pan (van panorama) blijft gewoon in het midden.

Voor de zaalversterking gebruiken we als extra deze Behringer 2x 31-bands equalizer. Dat zijn alle frequenties die in ons menselijke gehoor passen. Een zeer uitgebreide toonregeling, eigenlijk. Bijzonder aan dit apparaat is de mogelijkheid om feedback te meten. Als er iets rondzingt, dan gaan de lampjes in de schuifjes (in die frequenties waar het mis is) branden. Zet die iets zachter en de feedback verdwijnt. Extra leuk: er is een subwoofer uitgang.

Wij hebben deze ⬆︎ Mackie Actieve Subwoofer (Thumb 115s) op het oog. Die past perfect bij de rest van ons geluidssysteem. Er is er maar één nodig, omdat het menselijke gehoor geen richting hoort van geluiden onder de 200 Hz. Net als de grotere PA-broerte heeft deze speaker een eigen versterker. Hier is er eentje van 1.400 watt ingebouwd. We zijn druk aan het sparen.
Monitoren:
De mengtafel heeft ook een apart gedeelte voor de monitor. Hierdoor kan iedereen de zang goed horen. Wat tamelijk belangrijk kan zijn in een band, zeker als je zelf ook zingt.

Het is natuurlijk een logische keuze: de Mackie Thump 12a werd de monitorspeaker. Dezelfde techniek als bij de 15a, maar dan met een 3″ kleinere luidspreker. We hebben er twee. Dat is ruim voldoende voor de gemiddelde kroeg. Is er meer nodig, dan huren of lenen we die.

Onmisbaar op de monitor is een feedback destroyer. Zo noemt Behringer hem. Het is eigenlijk een zeer uitgebreide toonregeling op de gebieden waar het snel rond gaat zin. Een zeer gevoelige sensor meet op al die frequenties of er feedback optreedt. Zo ja, dan haalt het apparaat het volume van die frequentie snel omlaag. Dat gaat digitaal en dus in 1.000e van een seconde. En dus geen gepiep in de monitor, want het apparaat grijpt onhoorbaar snel in.
Microfoons:
Microfoons bestaan er in alle soorten, maten en vooral de prijsklasse. Is duurder ook altijd beter? Ja, natuurlijk, zeggen de fabrikanten. Om hun gelijk te onderstrepen zie je hun geavanceerde modellen vaak in grote live-shows op TV.

Ja, dat is een heel bekend en ook al een oud merk: in 1925 werd in Chicago, Illinois de S.N. Shure Radio Company opgericht. In 1934 bracht deze firma de “44” condensatormicrofoon op de markt. Dat werd de standaard in de radiowereld voor weergeven van de menselijke stem, maar ook van instrumenten. In 1939 volgde de “55”. Eerst als Unidyne 55 en later als SM 55. Deze microfoon wordt vaak de “Elvis” microfoon genoemd. Je herkent de vormgeving uit duizenden.

Zowel Allard als Ronald gebruiken deze microfoon voor live-optredens. Het karakter is duidelijk “vintage” en de gevoeligheid voor rondzingen is laag. Voor het gebruik binnen Bluesville ideaal, dus. Wim gebruikt een Engelse kopie van JHS, dat erg veel op het origineel lijkt.
Dat zijn toch die mensen van die digitale gitaarversterkers? Zeker. Line 6 is van oorsprong een Amerikaans merk dat al vanaf het begin van de jaren ’90 bezig is met het digitaliseren van het geluid van gitaren, bassen en microfoons.

Line 6 heeft drie types microfoons op de markt. De XD-V35 heeft de karakteristiek van de Shure SM 58. De uitgebreidere XD-V55 en XD-75 hebben veel meer modellen aan boord. Gezien het prijsverschil heeft Bluesville gekozen voor 4 van het simpelste type. Zenden en ontvangen gaat via 2,4 KHz. Maximaal kunnen er 6 microfoons tegelijk onafhankelijk van elkaar in de lucht zijn. Op deze digitale frequentieband is geen storing te horen.

Zoals de naam al aangeeft is dit van oorsprong een Duits bedrijf. De grote groei kwam toen de complete producten naar een eigen fabriek in China werd verplaatst. Daar wordt werkelijk van alles gebouwd. Elektronica die wij ook in het PA gebruiken, maar ook microfoons.

Deze drie microfoons zijn voor “just in case in a case”. Net zoals er altijd een reserve bas en gitaar mee gaan, is er ook ruimte in de karavaan voor een doosje met drie dynamische microfoons.

Het mondharmonicacombo wordt versterkt met een Behringer B-906 die speciaal is ontworpen voor gebruik bij gitaarcombo’s en dergelijke. Het is een kloon van de aanmerkelijk duurdere Sennheiser E-906. Je ziet dat zelfs de naamgeving van het kopie naar het origineel verwijst.

Voor de drums gebruiken we een systeem van Audio Technica. Dat werkt met klemmen om de trommelrand. Het speciale aan dit soort microfoons is dat ze in staat zijn om een plotselinge volumepiek te verwerken zonder te vervormen. Dat lukt met dit Japanse topprodukt prima. Probeer je er door te zingen, dan klinkt het nergens naar. En ze hebben bijna geen overspraak, waardoor één microfoon ook alleen maar die ene trommel versterkt en niet het hele drumstel.

Voor de bassdrum gebruiken we een microfoon uit de AGP Perception serie, in dit geval de P-40. Het is geen AKG D12, maar die zijn niet (meer) te betalen. Deze doet het ook prima. Slechts weinigen zullen in een druk café het verschil kunnen horen, want de bassdrum doet alleen “boem”.
Standaards:

De verhouding tussen prijs en kwaliteit van Innox is erg goed. Daarom gebruiken we bij voorkeur standaards van dar merk voor de microfoons. Voor de zang zijn dat de bekende versies. Die kent iedereen. Plus drie bijzondere:

Een wat grotere standaard gebruiken we voor de zangmicrofoon van de drummer. Dat moet gewoon erg stevig staan en niet omkieperen terwijl hij aan het spelen is. Bovenin zit ook een zwanenhals om de microfoon goed voor zijn snufferd te krijgen.

Dit is een standaard zonder pootjes. Dat levert een groot voordeel op, omdat die op een podium altijd uitsteken. En voor je het weet breek je je nek er over. Dit exemplaar klem je om een luidsprekerbox en dan zit ie als een huis. Hier op de mondharmonicaversterker van Henk:


Voor de bassdrum hebben we eveneens een ruimtebesparende oplossing: een zware voer met een zwanenhals die zich perfect laat plaatsen. Wij hebben alleen een exemplaar met een zwarte nek. Kwestie van smaak en verkrijgbaarheid.
Losse zooi:
Verder hebben we natuurlijk de gebruikelijke berg snoeren. We hebben haspels, kabels, stekkers voor stroom. En we hebben signaalkabels om de microfoons met de mixer te verbinden en de mixer met de luidsprekers. De kabels zitten keurtig in fligtcases. Vaak kunnen we die ook gebruiken als extra opstapje op een hoog podium. Voor het grote werk huren we een digitale multikabel.


Om de luidsprekers netjes te houden hebben we er vier tassen bij gekocht. Net op tijd, want de Thumb 12a en 15a werden vervangen door nieuwere modellen. En de draagtassen raakten ook op. Het behoud van je luidsprekers heeft wel een prijs: bijna € 100 per stuk !
Licht :

Denk niet al te licht over het licht. Wat wellicht een flauwe woordspeling lijkt, is erg waarheid als een koe. In vrijwel elk café ontbreekt een knappe lichtinstallatie. Het hoeft niet veel te zijn, maar in het donker staan te spelen leidt niet tot hoogstaande prestaties.

Dit zijn LED-bars van het merk Showtec. Lichtbalken met ieder 144 individuele RGB lampjes. Ze kunnen op een automatische stand draaien, maar dan is het net kermis. Bluesville heeft 2 van dergelijk lichtbalken. Er zijn plannen om dit aantal te verdubbelen. Het geheel wordt aangestuurd door een bij de lampen passende Showtec LED Commander.

Deze lichtsystemen werken volgens de DMX-code. Daarmee kan je erg veel lampen aansturen. Zegt de fabrikant. Wij zijn al enige tijd bezig om dit voor elkaar te krijgen. Maar het gaat lukken. Tuurlijk wel.

© Bluesville 2025 (Laatste update 3 oktober 2025)
228total visits,1visits today